Kvalitetssikring og ISO 9001

Kvalitetssikring handler om kvaliteten på produkter og tjenester som leveres av virksomheten. Det finnes en rekke sertifiseringer for oppnådde kvalitetskrav, og ISO 9001 er et rammeverk for slik sertifisering.

ISO 9001 er en del av standardserien ISO 9000, utarbeidet av Den Internasjonale Organisasjonen for Standardisering. For å bli sertifisert i henhold til ISO 9001, må en virksomhet gjennomgå en ekstern sertifisering der det sjekkes om virksomheten følger rammeverket i standarden.

Noen prinsipper som legger grunnlaget for ISO 9001 inkluderer

  • Systematisk styring av prosesser

  • Forståelse og overholdelse av kundekrav og lovkrav

  • Tydelige roller og ansvar

  • En systematisk tilnærming til risiko

  • Målbare, relevante kvalitetsmål

  • Kontinuerlig forbedringsarbeid (planlegge, utføre, kontrollere, korrigere)

Eik er et verktøy som gjør det enkelt å komme i gang med god kvalitet og internkontroll. Du kan enkelt invitere medarbeidere via e-post, og så er du i gang. Verktøyet er fullt av nyttig innhold som sjekklister, handlingsplaner og hundrevis av dokumenter fordelt på ulike håndbøker. Innholdet holdes kontinuerlig oppdatert i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Les mer...