Kvalitetssikring og ISO 9001
Kvalitetssikring handler om kvaliteten på produkter og tjenester som leveres av virksomheten. Det finnes en rekke sertifiseringer for oppnådde kvalitetskrav, og ISO 9001 er et rammeverk for slik sertifisering.
ISO 9001 er en del av standardserien ISO 9000, utarbeidet av Den Internasjonale Organisasjonen for Standardisering. For å bli sertifisert i henhold til ISO 9001, må en virksomhet gjennomgå en ekstern sertifisering der det sjekkes om virksomheten følger rammeverket i standarden.
Noen prinsipper som legger grunnlaget for ISO 9001 inkluderer
Systematisk styring av prosesser
Forståelse og overholdelse av kundekrav og lovkrav
Tydelige roller og ansvar
En systematisk tilnærming til risiko
Målbare, relevante kvalitetsmål
Kontinuerlig forbedringsarbeid (planlegge, utføre, kontrollere, korrigere)
Eik er et verktøy som gjør det enkelt å komme i gang med god kvalitet og internkontroll. Du kan enkelt invitere medarbeidere via e-post, og så er du i gang. Verktøyet er fullt av nyttig innhold som sjekklister, handlingsplaner og hundrevis av dokumenter fordelt på ulike håndbøker. Innholdet holdes kontinuerlig oppdatert i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.