Styrking av HMS i barnehagen

Verdien av å inkludere pedagogiske ledere i arbeidet med HMS-årshjulet

Innenfor barnehagesektoren er det avgjørende å prioritere helse, miljø og sikkerhet (HMS) for å skape et trygt og beskyttende læringsmiljø for barna og en trygg arbeidsplass for de ansatte. Det er ingen tvil om at det å inkludere pedagogiske ledere i arbeidet med HMS-årshjulet, gir betydelige fordeler:

Inngående kunnskap om barnas behov

Pedagogiske ledere har en unik forståelse av barnas behov og utvikling. De har daglig kontakt med barna og er dermed i stand til å identifisere potensielle HMS-utfordringer og behov som kan påvirke barnas sikkerhet og trivsel. Ved å inkludere pedagogiske ledere i HMS-årshjulet kan man dra nytte av deres inngående kunnskap for å utvikle og implementere tiltak som er tilpasset barnas alder, interesser og ferdighetsnivå. Dette bidrar til å skape et trygt og tilpasset læringsmiljø som fremmer barnas trivsel og utvikling.

 

Tett samarbeid med foreldre og foresatte

Pedagogiske ledere er også i en unik posisjon når det gjelder å samarbeide med foreldre og foresatte. De har regelmessig kontakt og kan dermed utveksle viktig informasjon om barnas helse, allergier, medisiner eller andre spesifikke behov. Dette samarbeidet bidrar til å sikre at HMS-tiltakene er tilstrekkelig tilpasset og tar hensyn til barns individuelle behov. Pedagogiske ledere kan også bidra til å informere og engasjere foreldre i HMS-relaterte aktiviteter og tiltak, slik at sikkerhetskulturen blir styrket både i barnehagen og hjemme.

 

Observasjon og risikovurdering i praksis

Pedagogiske ledere har ansvar for å følge barna tett i deres daglige aktiviteter. Denne rollen gir dem muligheten til å observere potensielle risikofaktorer eller farlige situasjoner i sanntid. Ved å inkludere dem i HMS-årshjulet kan man dra nytte av deres direkte observasjoner og erfaringer for å identifisere og håndtere risikoer på en mer effektiv måte. Deres deltakelse i risikovurderingsprosessen kan sikre at alle aspekter ved barnas sikkerhet blir grundig vurdert, og at tiltakene blir implementert på en praktisk og realistisk måte.

 

Ansvar og eierskap til HMS

Når pedagogiske ledere blir inkludert i arbeidet med HMS-årshjulet, får de et økt ansvar og eierskap til barnehagens HMS-praksis. Dette gir dem muligheten til å bli aktive deltakere i utviklingen av tiltak, retningslinjer og prosedyrer som er relevante for deres daglige arbeid. Ved å involvere dem styrkes motivasjonen, engasjementet og bevisstheten rundt HMS i barnehagen, noe som igjen bidrar til et tryggere og mer bevisst arbeidsmiljø.

Dokumentert HMS-arbeid

Ved å benytte årshjulet aktivt blir det regelmessige HMS-arbeidet dokumentert. Dokumentasjonen er også et bevis på at barnehagen tar HMS på alvor, og kan være viktig i tilfelle tilsyn eller juridiske spørsmål knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Kravet til mellomleder / pedagogisk leder er knyttet til
Arbeidsmiljøloven § 2-3, 3; Arbeidstaker som har til oppgave å lede eller kontrollere andre arbeidstakere, skal påse at hensynet til sikkerhet og helse blir ivaretatt under planleggingen og utførelsen av de arbeidsoppgaver som hører under eget ansvarsområde.

 

Å inkludere pedagogiske ledere i arbeidet med HMS-årshjulet i barnehagen er avgjørende for å skape et sikkert og beskyttende læringsmiljø for barna. Deres inngående kunnskap om barnas behov, tett samarbeid med foreldre og foresatte, observasjoner i praksis og økt ansvar og eierskap til HMS bidrar til å styrke barnehagens HMS-praksis. Ved å dra nytte av deres perspektiver og erfaringer kan man utvikle og implementere effektive HMS-tiltak som ivaretar både barnas trygghet og utvikling.

Nyhet!

Vi tilbyr nå eget videokurs i årshjul for mellomleder / pedagogisk leder

Forrige
Forrige

Kom i gang med HMS-Årshjul

Neste
Neste

Hva om daglig leder plutselig blir borte?